Aktualności

Wskazówki zegara | premiera „Alicji Krainy Czarów”

Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Sławomir Narloch przygotował Alicji Krainę Czarów wg Lewisa Carrolla. Premiera muzycznego przedstawienia dla dzieci i dorosłych odbyła się 4 marca na dużej scenie Teatru.

Emblemat przedstawienia ALICJI KRAINA CZARÓW wg Lewisa Carrolla w reż. Sławomira Narlocha. Projekt: Elipsy
Emblemat przedstawienia Alicji Kraina Czarów. Projekt: Elipsy

W Sali Bogusławskiego powstało przedstawienie na motywach słynnych powieści Lewisa Carrolla Przygody Alicji w Krainie Czarów oraz O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra w przekładzie Macieja Słomczyńskiego. „Minęło wiele dziesiątków lat od chwili ukazania się Przygód Alicji w druku, nim zaczęto rozumieć, że jest to nie tylko wspaniała bajka dla dzieci, ale także arcydzieło opisu działania ludzkiej podświadomości – pisał Słomczyński przedmowie do wydania powieści Carrolla. – Jest to zapewne jedyny wypadek w dziejach piśmiennictwa, gdzie jeden tekst zawiera dwie zupełnie różne książki: jedną dla dzieci i drugą dla bardzo dorosłych”. 

Czy można pamiętać do przodu? Odwrócić czas? Zatrzymać wspomnienia? Wreszcie – ocalić świat od zapomnienia? Podążając za Carrollem, reżyser bada różne koncepcje świata, testuje względność czasu i przestrzeni. Kluczowe role odgrywają tu pamięć i czas; odwieczne pragnienie powrotu do świata dzieciństwa, do osobistych głęboko skrywanych doświadczeń i wspomnień, których siła może zaskakiwać. „Często chcielibyśmy zatrzymać jakąś piękną  chwilę – podkreśla Narloch – nasycić się nią, nacieszyć, przytrzymać przy sobie jak najdłużej. Ale nie, to przecież niemożliwe, zawsze trzeba dalej i dalej… Jesteśmy skazani na gonitwę. Obracamy się na tarczy zegara, trzymamy się kurczowo wskazówek, próbując stawić opór, zatrzymać czas – choć na chwilę. Właśnie w tym dopatruję się piękna naszego życia, chłodnego piękna”. (rozmowa ze Sławomirem Narlochem)

W szalonym scenicznym świecie wielkiego widowiska z wieloosobową obsadą, śpiewem, tańcem, muzyką wykonywaną na żywo, podążając za bohaterami, odkrywamy tajemnice i paradoksy. W fascynującej „alicjańskiej” rzeczywistości jest miejsce na absurdalny humor, na nostalgię, także na poznanie piękna niedorzeczności. I każdy na własną rękę może poszukać rozwiązania słynnej zagadki Szalonego Kapelusznika. Stephen King w jednym z najlepszych horrorów wszech czasów, Lśnieniu (1977), daje na nią taką odpowiedź: „Why is a raven like a writing desk?” (Dlaczego kruk jest jak biurko?) – „The higher the fewer, of course! Have another cup of tea!” (Im wyżej, tym mniej, oczywiście! Kolejna filiżanka herbaty!).

Autorem adaptacji, testów piosenek i reżyserem przedstawienia jest Sławomir Narloch. Muzykę skomponował Jakub Gawlik, scenografię i kostiumy przygotowała Martyna Kander. Za choreografię odpowiada Anna Hop, za przygotowanie wokalne – Magdalena Czuba. Reżyserką światła jest Karolina Gębska.

W ponad trzydziestoosobowej obsadzie na scenie oglądamy: Ewę Konstancję Bułhak jako Alicję, Cezarego Kosińskiego w roli Syna, Pawła Paprockiego jako Szalonego Kapelusznika. Występują także: Anna Lobedan (Królowa Kier, Flaming, Chórzystka), Hubert Paszkiewicz (Król Kier, Flaming, Chórzysta), Oskar Hamerski (Niby Żółw, Dwójka, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Bartłomiej Bobrowski (Gryf, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Paulina Szostak (Elsie, Dziesiątka, Flaming), Henryk Simon (Rycerz, Szóstka, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Kacper Matula (Jelonek, Siódemka, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Grzegorz Kwiecień (Humpty Dumpty, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Robert Czerwiński (Komar, Ósemka, Flaming, Chórzysta Królowej Kier), Jakub Gawlik (Pan Gąsienica, Chórzysta Królowej Kier), Piotr Piksa (Śpiewak Królowej Kier, Piątka, Flaming), Magdalena Czuba (Śpiewaczka Królowej Kier, Flaming; gościnnie), Kamil Mrożek (Jeż, Flaming, Chórzysta Królowej Kier). Ponadto w rolach Flamingów i Chórzystek oraz Chórzystów Królowej Kier (gościnnie): Ewa Bukała (AT), Patrycja Grzywińska, Karolina Gwóźdź, Kamila Najduk (AT), Paulina Wróblewska, Maciej Karbowski (AT), Wojciech Melzer, Mikołaj Śliwa. Przedstawienie z udziałem dzieci: Michała Pietruczuka / Mikołaja Wachowskiego w roli Synka oraz Janiny Kozłowskiej / Felicji Nizińskiej w roli Dziewczynki.

Piosenki z tekstami Sławomira Narlocha do muzyki Jakuba Gawlika wykonuje na żywo Orkiestra Szalonych Kapeluszników w składzie: Angela Gołaszewska-Dziołak / Aleksander Zwierz (skrzypce), Krystyna Wiśniewska / Antoni Wrona (wiolonczela), Konrad Gzik / Jakub Wydrzyński (saksofony i flet), Maciej Kozioł / Michał Zuń (kontrabas), Michał Bator / Jarema Jarosiński (perkusja), Paweł Paprocki (instrumenty klawiszowe), Kacper Matula (gitary, guitalele), Jakub Gawlik (akordeon), Henryk Simon (instrumenty perkusyjne).


Strona przedstawienia Alicji Kraina Czarów

premiera: 4 marca 2023, godz. 19:00, Sala Bogusławskiego

 

MUZYKA TO CZAS | piosenka

Muzyczna zapowiedź przedstawienia Alicji Kraina Czarów 
muzyka: Jakub Gawlik / słowa: Sławomir Narloch / w roli Szalonego Kapelusznika: Paweł Paprocki

◊ MUZYKA TO CZAS
muzyka: Jakub Gawlik
słowa: Sławomir Narloch
przygotowanie wokalne: Magdalena Czuba
wokal: Paweł Paprocki
chórek: Kacper MatulaHubert PaszkiewiczHenryk Simon

 Orkiestra Szalonych Kapeluszników w składzie:
Aleksander Zwierz (skrzypce)
Antoni Wrona (wiolonczela)
Konrad Gzik (saksofony i flet)
Jakub Gawlik (akordeon)
Michał Zuń (kontrabas)
Michał Bator (perkusja)

 realizacja nagrania: Mariusz Maszewski
 realizacja zwiastuna:
reżyseria: Sławomir Narloch
kostium: Martyna Kander
asystentka reżysera: Magdalena Czuba
zdjęcia i montaż: Stefan Ronisz
produkcja: Marta AnkiersztejnMarzena DąbrowskaMonika Mokrzycka-Pokora (Dział Komunikacji i Marketingu Teatru Narodowego)
Ewa Bukała (Chórzystka), Patrycja Grzywińska (Chórzystka), Cezary Kosiński (Syn), Mikołaj Śliwa (Chórzysta), Paweł Paprocki (Szalony Kapelusznik). Fot. Marta Ankiersztejn
Henryk Simon (Chórzysta), Kacper Matula (Chórzysta), Paweł Paprocki (Szalony Kapelusznik), Hubert Paszkiewicz (Chórzysta), Michał Pietruczuk (Synek), Piotr Piksa (Śpiewak) w spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn
Cezary Kosiński (Syn), Ewa Konstancja Bułhak (Alicja), Michał Pietruczuk (Synek), Robert Czerwiński (Komar). Fot. Marta Ankiersztejn
Cezary Kosiński (Syn), Ewa Konstancja Bułhak (Alicja), Michał Pietruczuk (Synek), Robert Czerwiński (Komar) w spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn
Scena zbiorowa. Na pierwszym planie: Hubert Paszkiewicz (Król Kier), Kamil Mrożek (Jeż), Kacper Matula (Siódemka), Anna Lobedan (Królowa Kier). Fot. Marta Ankiersztejn
Scena zbiorowa. Na pierwszym planie: Hubert Paszkiewicz (Król Kier), Kamil Mrożek (Jeż), Kacper Matula (Siódemka), Anna Lobedan (Królowa Kier) w spektaklu Alicji Kraina Czarów wg Lewisa Carrolla w reżyserii Sławomira Narlocha. Fot. Marta Ankiersztejn
  • Przerwa wakacyjna

    Teatr Narodowy, pl. Teatralny 3. Fot. Marta Ankiersztejn

    Telefoniczna rezerwacja biletów oraz kasy czynne do 29 czerwca oraz po przerwie wakacyjnej: rezerwacja – od 18 sierpnia, kasy – od 19 sierpnia. Sezon 2025/2026 rozpoczynamy 3 września.

  • Jan Englert z nagrodą Dzieło Życia!

    Jan Englert (Lear, król Brytanii) w KRÓLU LEARZE Williama Shakespeare’a w reż. Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jan Englert został uhonorowany nagrodą Dzieło Życia za całokształt twórczości w 24. edycji Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida! Wręczenie nagrody odbędzie się podczas uroczystej gali we wrześniu.

  • Podsumowanie sezonu 2024/2025

    Podsumowanie sezonu 2024/2025: grafika

    W sezonie 2024/2025 zagraliśmy 420 przedstawień, a odwiedziło nas 81 905 widzek i widzów. Dziękujemy za spotkania i wspólne artystyczne przeżycia!

  • Repertuar wrześniowy

    FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY w reż. Jana Englerta: centralnie – Paweł Paprocki. Fot. Marta Ankiersztejn

    Pośród wielu tytułów we wrześniu: Fredro. Rok Jubileuszowy, Dekalog Kieślowskiego i Piesiewicza oraz Czekając na Godota Becketta. 

  • Pokazy WESELA w reżyserii Jana Klaty

    WESELE Stanisława Wyspiańskiego w reż. Jana Klaty, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Fot. Magdalena Hueckel

    Wesele z Narodowego Starego Teatru w Krakowie – pokazy 20 i 21 września. Weselem Jan Klata wita się z publicznością, inaugurując dyrekcję w Teatrze Narodowym. 

  • Repertuar październikowy

    Scena zbiorowa, po prawej: Marcin Przybylski (Guślarz), Paulina Szostak (Dusza) w DZIADACH Adama Mickiewicza w reżyserii Eimuntasa Nekrošiusa. Fot. Krzysztof Bieliński

    Pośród wielu październikowych tytułów: Mickiewiczowskie Dziady, Opowieści Lasku Wiedeńskiego von Horvátha i Sonata jesienna Bergmana. 

  • Ewa Krasnodębska obchodzi 100 urodziny!

    Ewa Krasnodębska (Klea) w spektaklu LIS I WINOGRONA Guilherme Figueiredy w reż. Ewy Bonackiej. Fot. Franciszek Myszkowski

    Sto lat! Tyle właśnie kończy dzisiaj Ewa Krasnodębska, przez 31 sezonów aktorka Teatru Narodowego. 

  • Grzegorz Małecki uhonorowany Srebrnym Medalem Gloria Artis

    Z radością informujemy, że Grzegorz Małecki został uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Serdecznie gratulujemy!

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.